Ciprian Porumbescu

Concurs: Reamenajarea spaţiului public din jurul statuii lui Ciprian Porumbescu, amplasată în parcul Gh.Dima din Braşov

Echipa: Alex Axinte, Cristi Borcan, Radu Leşevschi.
Amplasament: Braşov
Perioada: 2011

Popas la Rascruce de Drumuri
Strategiile si instrumentele designului urban traditonal trateaza spatiile publice contemporane ca pe niste produse de marketing si pr. In aceste decoruri controlate se consuma atitudini si comportamente publice relativ standardizate. Ce fel de alternative avem la aceasta uniformizare treptata si definitiva? Si cum putem recuceri orasul redind teritoriul sau unei culturi a diversitatii, a colectivitatii si a dezbaterii? Interventia angajeaza conflictele existente si activeaza potentialul public emergent, fara a trata scuarul ca pe un showroom de mobilier urban. Propunem transformarea treptata a unei zone incerte si anonime de intersectare intr-o rascruce de drumuri: un teritoriu experimental, un punct focal, convergent-divergent, un spatiu deschis, instabil, participativ. Activam locul printr-o interventie structuranta, non-spectaculara, generatoare de interactiune.
01_town-park-in-pontoise-1873Camille Pissarro - Parc a Pontoise, 1873

Ritm
Logica interventiei graviteaza in jurul ideii de ritm, prin inregistrarea cadentei vietii cotidiene marcata prin functionalizarea urmelor de pe sol. Utilizarea traverselor de cale ferata este o expresie a traditiei locale a culturii lemnului, insa reprezinta si muzica progresului adus de calea ferata in lumea sfirsitului de secol 19, ca o referire la creatia compozitorului Ciprian Porumbescu, in care traditia si modernitatea sint in dialog. In aceiasi masura, ritmul este motivul celorlalte elemente: corpul de iluminat sincron cu fazele lunii, sau platforma metalica ce reactioneaza la ritmul vietii orasului - suport pentru tirguri, evenimente, concerte.
02_monet-gare-st-lazare-1877-grangerClaude Monet - Gare St. Lazare, 1877

Interventia ca Naratiune
Propunerea pleaca de la premisa pre-existentei unui tesut de forte si strategii de organizare ale oricarui spatiu urban. Astfel, interventia se construieste treptat, ca o naratiune despre caracterul emergent al unui loc, amplificind, echilibrind sau calfificind componentele gasite la fata locului.
03_amplasament
Amplasament
Zona studiata este un teritoriu difuz unde se intretaie diferite directii de parcus zilnic. Nici parc dar nici piata publica, nici popas si nici destinatie, adiacent unei intersectii si situat la intrarea in parc, spatiul are un statut incert si periferic. Logica sa de organizare este determinata de factori externi: intersectia, trecerile de pietoni, locul de joaca, cismeaua, parcul, liceul, orasul vechi. Amplasarea statuii lui Ciprian Porumbescu in acest context nu reuseste sa califice spatiul din jurul sau.
04_informal1a
Informal
Urmele traversarilor zilnice se acumuleaza in citeva alei ce raspund nevoii scurtcircuitarii dintr-o parte in alta a zonei. Batatorite prin folosinta zilnica, traseele se decupeaza din straturile existente de iarba si pietris. Caracterul provizoriu-dar-permanent al aleilor il luam ca o resursa in strategia de interventie.
05_informal1a

Directii
Se disting doua directii majore de utilizare a zonei, cu ramificatiile lor: cea care leaga aleea principala a parcului dinspre Colegiul National Andrei Saguna, de trecerea spre strada Cibinului si cea care leaga zona de joaca (inchisa cu gard in prezent) de trecerea spre strada Gh. Baritiu si directia spre centrul vechi al orasului. Intarim directiile emergente de utilizare a spatiului accentuindu-le prin elemente de mobilier urban care contribuie si la activarea functionala a locului. Marcarea directiilor se face la limita dintre aleile soft si iarba sau pietrisul existent.
C:Documents and SettingscristiDesktopSAR053_CiprianPorumbesc
Plan
C:Documents and SettingscristiDesktopSAR053_CiprianPorumbesc
Sectiune
C:Documents and SettingscristiDesktopSAR053_CiprianPorumbesc
Sectiune
010_axo1
Diagonale
010_axo3
Texturi
010_axo5
Eveniment Temporar - Targ
010_axo4
Eveniment Temporar - Concert
010_axo2
Propunere
09_perspectiva1

Traverse de lemn
Pentru marcarea diagonalelor si realizarea locurilor de stat sunt folosite traverse de lemn fabricate pentru cale ferata. Elemente prefabricate, cu dimensiuni standard, traversele sunt realizate din lemn de esente tari (31100 - Fagus sylvatica sau Quercus spp) si sunt impregnate in vid-presiune cu ulei (antiseptic uleios) de creozot ecologic tip C, substanta ce asigura protectie impotriva ciupercilor, insectelor, umezelii si mareste durata de folosire.
A3XER0
012

Vegetatie
Interventia vegetala este minimala si imprumuta strategii locale de adaptare la context: iarba si muschiul se infiltreaza printre traversele de lemn, si iarba inalta, plantata la inceput in 3 zone distincte, poate migra treptat in restul spatiului, determinind amenajari temporare, aleatorii.
014 Texturi Existente
018
Iarba Inalta
013
Traverse de Cale Ferata si Muschi

Statuie - Soclu
Amplificind tendintele existente - utilizarea bazei statuii ca loc de stat - propunem tratarea soclului intr-o maniera functionala. Soclul devine asfel o structura suport nu doar pentru statuia compozitorului, ci si pentru viata publica. Astfel, platforma din jurul statuii functioneaza ca un punct focal in amenajare: fie scena pentru diverse evenimente, fie zona de relaxare si odihna, fie stand in cadrul unui tirg sau piata volanta. Relatia dintre platforma, alei si banci poate sustine calificarea temporara a spatiul in eveniment si audienta, facind astfel o referire la compozitorul Ciprian Porumbescu.
015Statuie - Piedestal
Piedestalul vertical al statuii este invelit intr-o noua pelerina, asezata peste travertinul existent, si alcatuita din versurile operetei ‘Crai Nou’ decupate din tabla de otel zincat.
017Iluminat nocturn
Un singur corp de iluminat este amplasat in diagonala fata de statuia lui Ciprian Porumbescu, langa aleea principala a parcului, functionand si ca semnal al parcului si al scuarului. Corpul de iluminat este performativ, functionand dupa un program prestabilit, relationat cu fazele lunii. Astfel, intensitatea luminii intr-o noapte este determinata de faza lunii, insa in compensatie cu aceasta: intensitate luminii este maxima cand este luna noua si minima cand e luna plina, formand un degradeu de intensitate de-a lungul perioadei sinodice a lunii. Corpul de iluminat functioneaza astfel ca un barometru al intensitatii luminii lunii pe timp de noapte, referindu-se la principala opera a lui Ciprian Porumbescu „Crai Nou” si tema acesteia.
019
Ceas Lunar
Cele 4 reflectoare se aprind dupa un algoritm relationat cu fazele lunii.

C:Documents and SettingscristiDesktopSAR053_CiprianPorumbescPromotor
Inscriptionarea prin pirogravare pe traversele de lemn a siglei promotorului concursului OAR Filiala Teritoriala Brasov-Covasna-Harghita.
016Reversibilitate - Sustenabilitate
Interventia are un caracter provizoriu-dar-permanent, toate amenajarile fiind reversibile, atit ca masura de calibrare a investitiei in vederea unei viitoare amenajari a intregului parc, dar si ca pozitie critica fata de caracterul „prea definitiv” al amenajarilor de spatii publice traditonale transformate in teritorii inadevcate, rezistente la schimbare, decuplate de utilizator si de viata zilnica. Platforma si tabla piedestalului sint asezate imprejurul statuii fara a afecta sau desface soclul existent. Traversele de lemn se transforma, prin invadarea treptata cu vegetatie si muschi, iar datorita modularii si sistemului de prindere cu scoabe metalice, sunt usor de refolosit. Corpul de iluminat si platforma statuii sunt din teava rectangulara si tabla expandata din otel zincat si vopsit, usor de demontat si refolosit.