Livada Poştei
Concurs de idei: Reamenajarea Parcului din Livada Poştei, Braşov
Echipa: Alex Axinte, Cristi Borcan (studioBASAR); Bogdan Gyemant-Selin, Ioana Tudora, Diana Culescu, Mihai Culescu (RPR Birou de Studii Contemporane)
Amplasament: Braşov, România
Perioada: 2011
“Dealu-i deal si valea-i vale”
Identitate
Brasovul este un oras asezat in umbra muntelui. Intre cele doua exista o separare neta. Livada Postei sta pe acest teritoriu de granita dintre oras si munte.
Tipologii de Spatii Deschise
Piata Sfatului - exclusiv minerala, cu limite fizice puternice si cu un caracter dominant de reprezentare/ comert.
Parcul Central - caracter dominant de promenada - loisir.
Livada Postei - spatiu deschis (echivalent ca dimensiuni cu Piata Sfatului), periferic, la limita dintre oras si munte, cu un caracter functional de trecere - legatura si folosit informal.
Priveliste
Una dintre caracteristicile Brasovului sunt perspectivele asupra orasului de pe punctele inalte, ca niste platforme de observare aflate la distante si inaltimi diferite. De pe cornisa terenului (cota Calea Poienii) se deschid privelisti spre cele 3 coline si spre Bulevardul Eroilor (relatia este in ambele directii - de pe cele 3 coline se poate vedea Livada Postei).
Dinamica Utilizarii Sitului - Situatie Existenta
- miscarea pietonilor (rosu), zone statice (gri), circulatie auto (rosu punctat), miscare pe panta - sanius (albastru)
Principii de Interventie
-pastrarea caracterului diagonalei ca legatura de tranzit intre oras si cartier si accentuarea caracterului de coloana vertebrala functionala pentru parc
- marcarea simbolica si functionala a fostelor surse de apa (raul si cismeaua)
- posibilitatea perspectivei vizuale ample asupra orasului de la cornisa superioara a parcului
- traseul spre Turnul Alb si Turnul Negru cu potential cultural pentru zona si oras
- marcarea intrarii dinspre oras pentru atractibilitatea parcului
- refacerea limitelor verzi a “incintei deschise” a parcului
Linii de Forta - Limite Functionale
- pastrarea caracterului diagonalei ca legatura de tranzit intre oras si cartier si accentuarea caracterului de coloana vertebrala functionala pentru parc.
- locurile de stat adiacente (bancile de piatra) reactioneaza la relieful terenului - paralele cu curbele de nivel.
- traseul incepe si se termina cu scuaruri.
- marcarea prin relief si vegetatie specifica a fostului curs de apa. Traseul are si un rol functional prin amplasare de stropitori si cismeaua din capat.
Zone Functionale
Gradina de Joaca - spatiu dedicat jocului, capabil sa reuneasca grupe de varsta si activitati diverse - jocuri printre cpaci, catarare, ascunzis, sporturi cu mingea, skate, role, jocuri in nisip etc.
Pajistea - zona care respecta topografia specifica sitului, si incurajeaza folosirea informala, atat iarna si vara. Amfiteatrul se poate transforma ocazional intr-o “sala de spectacol” capabila sa gazduiasca diverse evenimente. Cornisa superioara constituie un loc de observare a orasului si a imprejurimilor.
Padurea - acest spatiu - puternic vegetalizat in scopul de a crea o ambianta total diferita fata de celelalte doua zone - se constituie intr-o legatura cu padurea adiacenta, transformandu-se in acelasi timp intr-o “camera de relaxare” si promenada.
Functionalizare
Irigarea zonelor cu trasee care reiau cursuri istorice (Promenada Regala) sau existente (aleea de sus).
Puncte de Atractie
Gradina de Joaca - Totem Tehnologic/ Groapa cu nisip
Pajistea - Platforma/ Scena, Belvedere si Cismea
Padurea - Banca/ Semnal si Rond (banca)
PARC
Vedere inspre Belvedere
Vedere spre Oras
Vedere zona de Acces
Interventii
Tobogane de lemn
Case in Copac
Panouri de catarare
Plase
Plase
Groapa de Nisip
Rampa Skate
Promenada Diagonala
Ponton Plaja
Belvedere
Scena
Cismea
Rond/ Loc de Stat
Loc de Stat/ Semnal
Vegetatie