Parc Mobil

Organizatori: AStA - Asociaţia Studenţilor Arhitecţi din Cluj, în cadrul Zilelor Arhitecturii 2013.
coordonatori: Faza 1 - Florina Dascăl (AStA), Faza 2,3 - Alexandru Vladovici (AStA), Paula Tripon, Viorela Codruţa Pleşa.
Îndrumători: Alex Axinte şi Cristi Borcan (studioBASAR), Diana Culescu (peisagist - RPR Birou de Studii Contemporane), Laura Panait (antropolog - Colectiv A) şi Tibi Ciolacu (Planwerk).
Echipa: Faza 1: Florina Dascăl, Paula Tripon, Roxana Pop, Georgeta Macovei, Viorela Codruţa Pleşa, Szorcsey Agnes, Andrada-Denisa Todea, Ioana Borca, Ioana Butiri, Ingrid Dragomir, Bianca Fanta, Simina Purcaru, Anna Eckenweber, Alexandra Şovre, Mădălina Leş, Denisa Tătar, Irina Tătaru, Ioana Butiri, Ingrid Dragomir; Faza 2,3: Alexandru Vladovici, Paula Tripon, Viorela Codruţa Pleşa, Silviu Claudiu Borş, Adrian Ovidiu Bucin, Carmen Mladin, Ioana Mladin, Andrei Muşan, Flaviu Sabin Cizmaş, Florin Stan, Ioana Butiri, Ingrid Dragomir, Szorcsey Agnes, Ioana Borca, Silvia Dragoş, Camelia Poliec, Oana Burlă, Bianca Pop, Cătălina Bozdoc, Nagy Timea, Paul Cristian Sopon, Diana Elena Micle, Molnar Helga, Bogdan Mihai Popa, Andrada Spafiu, Ioana Tîrnovean, Vlad Ungur, Anna Eckenweber, Pia Niclasen, Anne Schwarzer, Kilian Blum, Bjorn Wolf, Osman Petersen.
Amplasament: cartier Mărăşti, canalul Morii, lac Gheorghieni, cartier Aurel Vlaicu, str. Decebal - Cluj-Napoca
Perioada:
Faza 1 - atelierul teoretic 8 - 12 Noiembrie 2012, Faza 2 - atelierul de lemn 11 - 14 Mai 2013 şi Faza 3 - intervenţiile 15 -19 Mai 2013

Atelierul s-a desfăşurat in trei faze în 2012 şi 2013 în cadrul în cadrul Zilelor Arhitecturii 2013, eveniment organizat de AStA, cu sprijinul Ordinul Arhitecților din România, Administrația Fondului Cultural Național, Romsilva, Mercedez-Benz Trucks.

img_6106La prima vedere, un parc mobil este un nonsens, o alăturare de două situaţii contradictorii. Imaginea obţinută conţine însă o absurditate provocatoare, un posibil instrument-comentariu aplicat unei lumi în care mişcarea continuă tinde să devină paradigma dominantă şi să acapareze în totalitate manifestările cotidianului. Mobilitatea şi seducţia generată de caracterul ei irezistibil de utopie posibilă sunt o fata morgana a fiecărei generaţii de arhitecţi, având calităţi similare filmelor science-fiction care ne spun de fapt mai multe despre epoca în care au fost făcute decât despre cum va arăta cu adevărat viitorul. În acest context ne-am întrebat, parafrazându-l pe Cedric Price: Dacă mobilitatea este răspunsul, atunci care este întrebarea? În cadrul atelierului teoretic desfăşurat în noiembrie 2012, participanţii au formulat la rândul lor întrebări în fiecare dintre cele cinci amplasamente de intervenţie adresând teme ca potenţialul sufocat al spaţiului urban periferic, vegetaţia practicată doar ca spaţii verzi sau vecinătatea pierdută.
atelier-lemn-mai-2013-4În 2013 locaţiile alese au fost pregătite în avans pentru intervenţiile propuse prin acţiuni de recunoaştere, contact şi plantare. A doua fază a atelierul s-a desfăşurat în curtea Facultăţii de Arte unde timp de trei zile am construit bănci, mese, şezlonguri, scaune, rafturi, panouri, un chioşc şi o umbrelă cu care am umplut un camion. În ultima fază, camionul a traversat Clujul de la un capăt la altul şi s-a oprit câte o zi în fiecare dintre cele cinci locuri, unde s-a desfăcut ca un container de activităti şi a lăsat în urmă obiecte, situaţii şi relaţii. Astfel, camionul încărcat cu mobilier şi ghivece a devenit un Parc Mobil: un generator de utilizări ce transforma instantaneu amplasamentul de popas într-un spaţiu verde accesibil, activând temporar locuri uitate de administraţie dar regăsite cu ocazia asta de localnici, lasând în urmă vegetaţie nou plantată şi mobilier în folosinţă publică.
5-plantare-aprilie-2013_2ziua-1_recreeaza-strada-1
ziua-4_de-dupa-blocuri-111-intro

Mai multe imagini:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.193288847530135.1073741841.150609475131406&type=3