Şcoala de Vară ŞIVAiP

Organizatori: Asociația Oberliht în parteneriat cu Asociația Arhitecților Archilitic și Laboratorul de Arhitectură MIEZ.
Îndrumători atelier: Alex Axinte, Cristi Borcan (studioBASAR, București, România), David Huarez, Gonzalez Rodriguez Alejandro, (Straddle3 și WWB, membri ai rețelei Arquitecturas Collectivas, Barcelona, Spania), Alexandre Cubizoles (Pixel 13, Marsilia, Franţa), Diana Culescu (Asociația Ahitecților Peisagiști din România), Andrei Pripasu (Iaşi, România).
Participanţi: Mihaela Butoi, Nicoleta Cojocaru, Olga Cobuscean, Constanţa Cobuscean, Constantin Druţa, Oana Dulavra, Tudor Elian, Corina Fisticanu, Ferenczy Dora, Ghenadii Tăutul, Marcell Gonzales, Anna Ilchenko, Bogdana Kosmina, Kund Kopacz, Gabriela Nichifor, Nicu Opopol, Aura Pellicioni, Max Popov, Maryna Rozhdestenska, Maria Sava, Georgiana Strat, Mihai Taraşi, Ana-Maria Ţoni, Stanislav Vrednic.
Amplasament: intersecția str. Iv. Zaikin cu str. Sf. Andrei, Chişinău, Republica Moldova.
Perioada: 22-31 iulie 2016

Școala de vară “Arhitectură - Instalații - Peisagistică” (SIVAiP) s-a desfășurat în cadrul proiectului “Centrul Civic al Chișinăului: Parcul Zaikin - un parc pentru comunitate”, un proiect de reabilitare şi revitalizare a Parcului Zaikin iniţiat de Asociaţia Oberlihit.

https://parculzaikin.wordpress.com

003

Începând cu 2012, Asociaţia Oberliht a îniţiat şi coordonat un proces complex de revitalizare a scuarului semi-abandonat, denumit Parcul Zaikin, prin iniţierea unui dialog între administraţia locală, locuitori şi investitori privaţi. La invitaţia Asociaţiei Oberliht, studioBASAR a participat la coordonarea unei serii de intervenţii infrastructurale, ateliere de educaţie aplicată şi acţiuni de activare a spaţiului public şi comunitar în perimetrul Parcului Zaikin, cum au fost atelierul Spaţii Recuperate din 2013 şi intervenţia Scenă la marginea drumului în 2014. În cadrul acestui proces, educaţia a constituit componenta principală în jurul căreia s-au construit acţiunile studioBASAR. Astfel, Parcul Zaikin a funcţionat ca un laborator de cercetare prin acţiune în care educaţia aplicată a fost dezvoltată atât ca o modalitate de expunere şi de angajare a studenţilor la recuperarea unui spaţiu public şi comunitar periclitat, dar şi ca un instrument de revitalizare a comunităţii locale. 0110

În continuarea acestei serii, acţiunea din Iulie 2016 a fost organizată ca o Şcoală de Vară cu participare internaţională. Structura şi obiectivele Şcolii de Vară au fost dezvoltate în cadrul unui Atelier de Urbanism Tactic, ce a avut loc în luna februarie 2016, la care au participat majoritatea îndrumătorilor şi o parte din participanţii la Şcoală. În urma acestui atelier de idei, Şcoala de Vară şi-a propus să trateze producţia colectivă a spaţiului public oferind un răspuns urgent stării precare în care se află scuarul prin construcţia de infrastructură publică. În acelaşi timp însă, o parte din acţiunile şi activităţile Şcolii au fost dedicate procesului complex, dar de multe ori marginalizat în astfel de ateliere, al organizării vieţii colective a grupului de participanţi. Veniţi din medii academice şi contexte culturale diferite, participanţii şi îndrumătorii au învăţat unii de la alţii într-un cadru non-formal, experimentând diferite forme de gestiune şi auto-organizare, ce au inclus în afară de lucrul practic şi prezentări, proiecţii, jocuri, grupuri de lectură sau organizarea mesei. 032

Şcoala a urmărit dezvoltarea a două scenarii schiţate în atelierul de idei ce adresează aspecte cheie ale reabilitări Parcului Zaikin. Primul scenariu de lucru, Convivialitatea, şi-a propus să investigheze şi să dezvolte atât echipamente cât şi să propună actvităţi şi acţiuni concrete ce pot susţine interacţiunea socială. Al doilea scenariu, Îmbunătăţirea Ambientului, a urmărit cartografierea şi maximalizarea potenţialului vegetal informal al parcului.

062

041 051

Timp de 10 zile, Şcoala de Vară a transformat Parcul Zaikin într-o sală de clasă în aer liber unde cei aproape 30 de participanţi au interacţionat cu locuitorii şi s-au angajat în activităţi de organizare, comunicare, design, producţie şi activare. Împărţiţi pe mai multe grupuri de lucru, participanţii au realizat o serie de construcţii temporare, ca bucătăria de vară, casa în copac, groapa cu nisip sau echipamente sportive, ce adresează diversitatea grupurilor de utilizatori ai parcului. Dincolo de materialitatea imediată, unul din grupuri a realizat o cartografiere extinsă a vegetaţie parcului, completată de o serie de sfaturi şi exemple de intervenţie şi gestionare. 082 07

Aşa cum intervenţiile spaţiale pot acţiona ca o formă de combustibil necesar aprofundării memoriei funcţionale a parcului ca spaţiu public şi comunitar, „Carta Parcului Zaikin” a fost confecţionată ca un instrument de dialog instituţional, pus la dispoziţia organizatorilor în procesul de implementare a planului de revitalizare pe termen mediu şi lung al transformării spaţiului într-un parc pentru comunitate.

0102 091