Johannes Honterus

Concurs: Reabilitarea şi amenajarea Curţii Johannes Honterus, Braşov.

Locul 2

Echipa: Alex Axinte, Cristi Borcan, Radu Leşevschi (studioBASAR); Bogdan Gyemant-Selin, Ioana Tudora, Diana Culescu, Mihai Culescu, Ioana Streza, Christian Voinescu (RPR Birou de Studii Contemporane); Claudiu Forgaci, Alexandru Tudose (imagini); Şerban Popescu-Criveanu, Mircea Crişan (experţi restaurare)
Amplasament:
Braşov, Romania
Perioada:
2011
0102

Tipuri de spatii - Piata Sfatului / Curtea Honterus / Piateta Paul Richter

Spatiul din jurul Bisericii Negre din Brasov, in comparatie cu Piata Sfatului adiacenta, este o curte privata, dar deschisa oricui, cu un amestec de functiuni religioase si educationale, ceea ce ii da o scara domestica si o atmosfera aproape intima, intensificata si de particularitatea formelor si materialelor pastrate de sute de ani.
03

Curtea Honterus se desfașoară astăzi între grandoare și măreție pe de o parte și modestie și simplitate pe de alta, fapt firesc având în vedere istoria ei dar și valorile pe care le reprezintă.
0405

O Curte … 7 Curti

Această dualitate a spațiului va fi subliniată prin subordonarea intervențiilor imaginii structurate în timp a curții, și prin seria de spații - Curțile - activate și generate în cadrul proiectului. Caracterul individualizat al acestor curți este determinat de modul în care acestea funcționează dar și de modul în care sunt amenajate. O serie de obiecte de mobilare urbana provoaca si intensifica folosirea specifica a fiecarei curti, delimitandu-le in acelasi timp, dar lasand libera continuitatea si fluiditatea intregului spatiu.
06

Propunem o subliniere a spațiului generat și centrat în jurul Bisericii Negre, care se configurează ca o “paralaxă” a acesteia. Prin reconfigurarea sistemului de rigole, în conformitate cu imaginile istorice din arhive, se obține același efect de halou al conturului bisericii. Astfel se obtine o serie de perimetre ce subliniază biserica.
07

Plan propunere

Seria de elemente concentrice, dezvoltate în jurul bisericii desenează și definește în spațiu Curtea Honterus sau Curtea Bisericii. În cadrul acestei curți, plecând de la rolul jucat de Biserica Protestantă în general și de Johannes Honterus în particular în dezvoltarea educației am propus o serie de elemente care, pe lângă caracterul practic, la nivelul pieței urbane, să aibă și unul educativ și evocator: jardinierele cu plante aromatice și medicinale, asupra cărora copiii din școală pot afla informații prin intermediul inscripțiilor care amintesc și despre preocupările de naturalist ale lui Johannes Honterus; alte informații privind cercetările lui Honterus, înscrise în spiritul epocii sale sunt prezente pe imensa lespede ce delimitează curtea liceului. Astfel mobilierul pieței nu este format din simple obiecte de design ci reprezintă un întreg sistem de informare și educare menit să stârnească curiozitatea elevilor dar nu numai a lor.
08

Tipuri de plante aromatice si medicinale din jardiniere

09Imagine din Curtea Mica spre Biserica Neagra

Către Piața Sfatului este creat un spațiu de articulație, demarcarea cestuia față de Curtea Honterus fiind realizată pe traseul fostului zid de separare a piețelor. Deși legătura vizuală (ce permite o perspectivă asupra bisericii dinspre Piața Sfatului) rămâne deschisă, noul spațiu de articulare nu mai este orientat spre Biserica Neagră și nu mai este nici un simplu pasaj între cele două piețe principale. El își capătă propria identitate și centralitate: Curtea Mică. Un rol educativ îl are și macheta din bronz a Curții Honterus amplasată în această Curte Mică a Bisericii. Tot în această piațetă este amplasată o dală/loc de stat ce amintește, prin modul în care a fost concepută, de cântarul orașului și de unitățile de măsură ale epocii.
10

Imagine din Curtea Scolii

11

Imagine Curtea Honterus dinspre Curtea Scolii

În fața Liceului Honterus este demarcat, la nivelul pavimentului un spațiu care, deși a aparținut întotdeauna Curții Honterus este dominat, mai ales la nivel funcțional și al practicilor spațiale, de prezența liceului (sau a fostului muzeu). Propunem o personalizare a celor două curți: Curtea Școlii și Curtea Honterus - a bisericii, fără a le separa în mod real. Această distincție creată la nivelul pavimentului dar și prin inserarea unei imense lespezi de piatră, poate sublinia / genera și o definire a practicilor spațiale care să determine o separare a spațiului de recreație a elevilor de spațiul subordonat bisericii.

În partea de nord mica terasă plantată, împreună cu zidul / banca, crează o delimitare netă a spațiului bisericii de strada Barițiu, separând spațiul de circulație, zona comercială și cafeneaua de Piață fără a descuraja însă accesul spre bisercă. Mai mult zidul de separare, configurat ca o poartă de acces, subliniază Curtea cu Pomi și devine un aparat de intrare și informare, înglobând panouri explicative cu privire la clădirile de patrimoniu și la istoria locului.

Legătura intre strada Barițiu și Curtea Honterus se face și prin intermediul Curții de Piatră, spațiu închis ce capătă caracterul unui muzeu în aer liber, în care va fi expusă o serie de elemente arhitecturale, aparținând Bisericii Negre și care astăzi sunt depozitate pe latura sa de nord precum și o altă serie de elemente prin care curte - muzeu va aminti de una dintre funcțiunile dispărute astăzi din structura pieței: Muzeul Sașilor.

Curtea cu cărți este un spațiu semi-închis, al cărui caracter este determinat de existența anticariatului. Din nou vegetația nu are un simplu rol ornamental ci mai degraba unul educativ, amintind de locuirea la curte, de plantele utilizate în mod uzual pentru înfrumusețarea spațiului privat al locuirii. Curtea este vizibilă prin deschiderea celor trei nișe ale zidului, atrăgând trecătorii și oprindu-i o vreme în jurul cărților, a florilor sau în jurul unui cafele, licoare legată de nașterea spațiului public și al dezbaterii.

Curtea - Balcon, care asigură accesul spre Sediul Bisericii Evanghelice este un spațiu simplu, care permite observarea teatrului urban al Curții Honterus și al Curții Școlii. „Fotoliile” izolate, individuale, devin puncte de contemplare a mișcării, a elementelor ce generează noua viață a sistemului de curți.
12

Sistem de rigole / Situatie existenta si propusa

Subordonarea interventiei conceptului urmarit prin realizarea in 1884 a sistemului de rigole din piatra de rau si completarea lui tipologica (cu acelasi tip de piatra, dar de culoare diferita). Totodata se pastreaza sistemul de colectare a apelor pluviale, ca un mecanism functional, structurant si identitar pentru Curtea Honterus.
13

Paviment

Pastrarea imaginii si texturii existente de pietris (folosirea sistemului de pietris stabilizat), accentuand astfel diferentierea fata de spatiile minerale adiacente.
14

Mobilare urbana

O serie de obiecte minimale ca design si fruste ca materiale (piatra, tabla, lemn) activeaza cele 7 curti.
151. Banca cinetica
162. Macheta Curtea Honterus
173. Vitrine si Poarta acces
184. Panou info / banca
195. Lespede andezit
206. Bara metalica
217. Trepte liceu
228. Jardiniere / Ierbare
23

Iluminat nocturn

Delimitarea Bisericii de spatiul adiacent si a Curtii Honterus de cele 6 curti adiacente prin folosirea luminii de temperaturi diferite.
2425Vegetatie